PODZIEL SIĘ

Każdy kierowca chce, by jego auto służyło mu jak najdłużej i zachowało swój należyty stan. Dotyczy to szczególnie tych samochodów, które doceniamy pod względem jakości, ekonomicznej jazdy, komfortu oraz wyglądu odpowiadającego naszym preferencjom. Zadbany pojazd może przez długie lata wyróżniać się brakiem większych usterek. Jak wiadomo, lepiej jest zapobiegać wszelkim komplikacjom, niż naprawiać zaistniałe awarie.
Na co zatem należy zwrócić szczególną uwagę? 

Zakup używanego samochodu – zadbaj o niego od początku

Kiedy decydujemy się na zakup samochodu z salonu, mamy pewność, że wszystkie jego części są w idealnym stanie i nie ma konieczności ich sprawdzania. Inaczej jest w przypadku aut używanych. Przejechane kilometry i lata użytkowania na pewno będą w niektórych miejscach widoczne, o czym niekoniecznie zostaniemy poinformowani przez poprzedniego właściciela pojazdu. Są jednak kwestie nie do pominięcia, jak wymiana oleju i filtru oleju, filtrów powietrza i paliwa, paska rozrządu, świec zapłonowych i płynu w układzie chłodzenia. Nie jest jednak powiedziane, że za każdym razem wszystkie te części powinny zostać poddane wymianie, ale na pewno należy je dokładnie sprawdzić. Taki przegląd jest więc obowiązkowy i nie należy go unikać. Długa eksploatacja wpływa na przydatność poszczególnych części do dalszej jazdy. Im wcześniej to zweryfikujemy, tym łatwiej unikniemy większych wydatków w przyszłości.

Na tym jednak nie koniec. Przed zakupem samochodu konieczne jest sprawdzenie układu hamulcowego, zawieszenia, sprawności klimatyzacji, paska alternatora z napinaczem oraz amortyzatorów. Jeśli zależy nam na bezpiecznej jeździe, nie możemy zbagatelizować żadnej usterki związanej z którąkolwiek z tych części. Auto odpowiednio przygotowane pod względem technicznym na pewno posłuży nam dłużej. Nie należy zaniedbywać nawet najmniejszych niedoskonałości.

Jak często – nic nie jest wieczne

Troska o nasz używany samochód nie kończy się po wymianie jego części. Wraz z upływem czasu znowu będziemy zmuszeni poddać go przeglądowi, który wykaże konieczność ponownej wymiany.

  • Wymiana oleju-  należy jej dokonywać przynajmniej raz w roku lub po przejechaniu 15 000 – 30 000 km, w zależności od wieku, marki i modelu samochodu.
  • Filtry- filtr oleju i filtr powietrza również należy wymieniać przynajmniej raz w roku. Unikamy w ten sposób zanieczyszczenia silnika, a pojazd jest w stanie generować maksymalne osiągi.
  • Rozrząd- rozrząd na pasku wymaga wymiany całej części, co jest konieczne zazwyczaj raz na 5 lat. Rozrząd łańcuchowy sprawdzaj regularnie i obserwuj jego stan.
  • Zawieszenie- coś stuka, a Ty to bagatelizujesz? Bardzo często z małej usterki może powstać coś znacznie poważniejszego. Być może początkowo koszt naprawy będzie znikomy.
    W późniejszym czasie inwestycja może być natomiast dużo większa.
  • Nadwozie- nasz klimat nie jest łaskawy dla samochodów. Latem wysokie temperatury,
    a zimą mrozy- to prawdziwa szkoła przetrwania dla naszego auta. Sól, która zalega zimą na ulicach wpływa na powstawanie korozji, a ta szybko rozprzestrzenia się po wszystkich zakamarkach auta. Nie zapominaj o jego częstym myciu i zabezpieczeniu specjalistycznymi preparatami, aby korozja nie wywołała znaczących szkód.

Kontroluj, sprawdzaj, wymieniaj, ale pamiętaj też o czystości, również we wnętrzu auta. Zadbaj o tapicerkę, która wymaga prania, a w przypadku skóry, o jej specjalistyczną impregnację. Samochód na pewno wynagrodzi Ci Twoje starania swoją sprawnością i dobrym stanem. Zarówno technicznym, jak i estetycznym.

  • voillyied86

    Fajny artykuł, ale zapomniałeś napisać, że w dieslu filtr paliwa powinno się wymieniać przed zimą, bo może być w czasie niej problem. W dieslach jest nieco większy problem z filtrami paliwa, bo olej napędowy jest bardziej zanieczyszczony. Znalazłem taki artykuł http://azfiltrysamochodowe.pl/musisz-wiedziec-o-filtrze-paliwa/ jest w nim więcej informacji na ten temat.

  • Tomasz

    Bardzo dobry artykuł. Zdecydowanie warto się do niego stosować. Ja zaniedbałem kiedyś rozrząd i skończyło się remontem silnika, bo pasek niestety pękł. Kosztowało to sporo, a do tego musiałem wynająć auto stąd: http://www.rentsystem.pl/ żeby mieć czym jeździć podczas remontu silnika. To wygenerowało dodatkowe koszty. Polecam zatem mieć na uwadze zawarte tutaj wskazówki.