Wiele osób pyta mnie dlaczego właśnie BMW? Dlaczego nie Audi czy Mercedes? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi?
Odkąd pamiętam będąc jeszcze dzieckiem nie podniecaly mnie tak jak innych moich kolegów czerwone Ferrari czy Porsche, które mogliśmy oglądać jedynie na historyjkach Turbo.
Dla mnie zawsze największym marzeniem było BMW serii 3 – wtedy to był model E30, później to były kolejne generacje „trójki” czyli E36, E46 i E9x.
W międzyczasie jeździłem różnymi autami zaczynając od Volkswagena Golfa II z 1987 roku a kończąc na Toyocie RAV4 z roku 2009. W końcu w 2010 roku postanowiłem nie czekać dłużej i kupiłem piękne BMW E91 LCI 320d.
Często właściciele BMW mówią – jeśli raz kupisz BMW to już do końca życia nie będziesz chciał jeździć niczym innym i chyba coś w tym jest bo od sierpnia 2010 każda minuta spędzona w samochodzie, każdy pokonany zakręt i przejechany kilometr to dla mnie czysta przyjemność, którą BMW nam obiecuje w swoim głównym sloganie – „Radość z jazdy”.
Jestem osobą, która zdecydowanie woli jeździć niż być wożoną. Być może gdybym był typem „prezesa” to wolałbym usiąść wygodnie na tylnej kanapie Mercedesa.
Jedna z największych zalet samochodów z Monachium to nisko położony środek ciężkości a rozłożenie mas jest bliskie idealnemu 50:50. Za ten stan rzeczy odpowiadają między innymi akumulatory w bagażniku zamiast pod maską czy silniki montowanie wzdłużnie, które dodatkowo są cofnięte aby jak najmniej dociążać przednią oś.
Ale BMW to nie tylko świetne prowadzenie to także mocne silniki. Tam gdzie BMW zaczyna tam inne marki kończą. Przykladowo w obecnej generacji serii 3 (F30) silniki zaczynają się od mocy 116KM a kończą się na 431KM. Nie można zapomnieć również o zmianie biegów – tutaj BMW funduje nam doskonałe skrzynie automatyczne od ZF dzięki którym nie tylko mamy zapewnione doskonałe osiągi ale także komfort (bez szarpania czy leniwego działania) i ekonomię. Pozostając chwilę przy silnikach to wartym odnotowania jest fakt, że BMW to firma zaczynąjącą swoją historię od produkcji silników dla potrzeb lotnictwa (logo BMW symbolizuje obracające się śmigło). W przeciwieństwie do innych marek bawarczycy sami produkują silniki – nie są to silniki robione dla kilku marek jak ma to miejsce np. w koncernie VAG (Skoda, Seat, Volkswagen, Audi). O ile na takim zabiegu może skorzystać Skoda czy Seat o tyle dla VW jest to bez znaczenia a dla Audi działa to raczej na minus – przynajmniej wizerunkowy.
Kolejnym elementem jest możliwość bardzo indywidualnego dopasowania samochodu do własnych potrzeb. Nie znajdziecie w BMW kilku wersji wyposażenia do wyboru tak jak w Fordzie, Oplu czy Toyocie. W BMW każdy model można skonfigurować na kilkaset sposobów dzięki temu Wasze auto będzie naprawdę Wasze.
Pozostając przy wyposażeniu należy wspomnieć również o opcjach, które są dostępne tylko w markach premium takich jak na przykład Mercedes. Gdy inne auta nie miały ABS nawet w opcji to więkoszość modeli BMW miała go seryjnie a kiedy większość aut miało już ABS to BMW miało już w co drugim modelu kontrolę trakcji. Gdy inne marki do swoich aut wsadzało silniki na gaźniku wiele modeli BMW miało już silniki z wtryskiem. Gdy prawie każdy automat był 3-biegowy BMW miały już 4-ro, dziś większość ma automaty 6-cio czy 7-mio biegowe, BMW oferuje skrzynię 8-mio biegową. Podobnie było z lampami xenonowymi – dziś np. w BMW serii 4 xenon jest w standardzie a jako opcję możemy wybrać światła LEDowe – i nie chodzi tutaj o ledy do jazdy dziennej – a w modelu i8 mamy już światła laserowe.
Wyposażenie to oczywiście nie wszystko bo co nam po super wyposażonym samochodzie jeśli auto będzie stało w serwisie… BMW w serwisie? Nic z tych rzeczy. Przez 4 lata (90tys km) moje auto w serwisie było tylko wtedy gdy była potrzeba wymiany filtrów czy oleju. Przez cały ten okres samochód miał jedną usterkę kierunkowskazów w tylnych lampach ale wszystko zostało wymienione w ramach akcji serwisowej. Oczywiście są marki równie niezawodne jak chociażby Toyota jednak patrząc na drogi można zauważyć pewną zależność. Porównując młode auta to tych od BMW jest stosunkowo niewiele. Większość nowych aut na polskich drogach to Skody, Fiaty, Fordy, itd. Jeśli spojrzymy na auta kilunastoletnie to wtedy widzimy więcej BMW, Mercedesów czy nawet Audi.
Więkoszość modeli BMW w porównaniu z bezpośrednią konkurencją (Mercedes) ma niższe spalanie i lepsze osiągi.
Kolejna zaleta to napęd – do wyboru mamy dwa najlepsze rodzaje napędu (na tył oraz 4×4). Zapomnijcie w BMW o samochodach z napędem na przód (nie licząc BMW serii 2 Active Tourer, który także jest dostępny z napędem xDrive).
Na koniec wygląd. Piękny a zarazem klasyczny tak w środku jak i na zewnątrz. Nie znajdziemy tutaj migających diód a rury wydechowe występują w ilości niezbędnej. Nie ma w BMW sytuacji gdzie w 2 litrowym dieslu mamy dwie ogromne rury po jednej na każdą stronę pojazdu (jak np. w niektórych Audi). Jeśli końcówek jest więcej to znaczy, że mamy doczynienia z silnikiem zdecydowanie mocniejszym. Podwójne końcówki przy mocach ~250KM – 320KMm). W samochodach M otrzymamy 4 końcówki i moc często przekraczjącą 500KM. Skromnie.
Można by tak wymieniać długo. Można by także szukać przykładów gdzie inny producent robi coś lepiej ale ciężko znaleźć samochód, który łączy w sobie wszystie te cechy przy podobnej cenie.
To wszystko powoduje, że BMW doskonale się prowadzi, jest bezpieczne, szybkie, oszczędne i komfortowe. Kiedyś napiszę tylko o tym co najważniejsze czyli dlaczego BMW prowadzi się lepiej niż inne auta bo temat jest ciekawy i na pewno będę do niego wracał. I pomimo, że inni producenci oferują również bardzo dobre samochody to BMW jest dla mnie jak skrojone na miarę. Nie chcę innego.
Wpis ten nie ma na celu przekonać nikogo do wyboru BMW zamiast Mercedesa czy Audi. Ten wpis to tylko odpowiedziedź na pytanie dlaczego ja dokonałem właśnie takiego wyboru.