SHARE

Wiele osób pyta mnie dlaczego właśnie BMW? Dlaczego nie Audi czy Mercedes? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi?

Odkąd pamiętam będąc jeszcze dzieckiem nie podniecaly mnie tak jak innych moich kolegów czerwone Ferrari czy Porsche, które mogliśmy oglądać jedynie na historyjkach Turbo.Historyjka Turbo Ferrari

Dla mnie zawsze największym marzeniem było BMW serii 3 – wtedy to był model E30, później to były kolejne generacje „trójki” czyli E36, E46 i E9x.
W międzyczasie jeździłem różnymi autami zaczynając od Volkswagena Golfa II z 1987 roku a kończąc na Toyocie RAV4 z roku 2009. W końcu w 2010 roku postanowiłem nie czekać dłużej i kupiłem piękne BMW E91 LCI 320d.

BMW DSC_0167

Często właściciele BMW mówią – jeśli raz kupisz BMW to już do końca życia nie będziesz chciał jeździć niczym innym i chyba coś w tym jest bo od sierpnia 2010 każda minuta spędzona w samochodzie, każdy pokonany zakręt i przejechany kilometr to dla mnie czysta przyjemność, którą BMW nam obiecuje w swoim głównym sloganie – „Radość z jazdy”.
Jestem osobą, która zdecydowanie woli jeździć niż być wożoną. Być może gdybym był typem „prezesa” to wolałbym usiąść wygodnie na tylnej kanapie Mercedesa.

Jedna z największych zalet samochodów z Monachium to nisko położony środek ciężkości a rozłożenie mas jest bliskie idealnemu 50:50. Za ten stan rzeczy odpowiadają między innymi akumulatory w bagażniku zamiast pod maską czy silniki montowanie wzdłużnie, które dodatkowo są cofnięte aby jak najmniej dociążać przednią oś.

Ale BMW to nie tylko świetne prowadzenie to także mocne silniki. Tam gdzie BMW zaczyna tam inne marki kończą. Przykladowo w obecnej generacji serii 3 (F30) silniki zaczynają się od mocy 116KM a kończą się na 431KM. Nie można zapomnieć również o zmianie biegów – tutaj BMW funduje nam doskonałe skrzynie automatyczne od ZF dzięki którym nie tylko mamy zapewnione doskonałe osiągi ale także komfort (bez szarpania czy leniwego działania) i ekonomię. Pozostając chwilę przy silnikach to wartym odnotowania jest fakt, że BMW to firma zaczynąjącą swoją historię od produkcji silników dla potrzeb lotnictwa (logo BMW symbolizuje obracające się śmigło). W przeciwieństwie do innych marek bawarczycy sami produkują silniki – nie są to silniki robione dla kilku marek jak ma to miejsce np. w koncernie VAG (Skoda, Seat, Volkswagen, Audi). O ile na takim zabiegu może skorzystać Skoda czy Seat o tyle dla VW jest to bez znaczenia a dla Audi działa to raczej na minus – przynajmniej wizerunkowy.

Kolejnym elementem jest możliwość bardzo indywidualnego dopasowania samochodu do własnych potrzeb. Nie znajdziecie w BMW kilku wersji wyposażenia do wyboru tak jak w Fordzie, Oplu czy Toyocie. W BMW każdy model można skonfigurować na kilkaset sposobów dzięki temu Wasze auto będzie naprawdę Wasze.

Pozostając przy wyposażeniu należy wspomnieć również o opcjach, które są dostępne tylko w markach premium takich jak na przykład Mercedes. Gdy inne auta nie miały ABS nawet w opcji to więkoszość modeli BMW miała go seryjnie a kiedy większość aut miało już ABS to BMW miało już w co drugim modelu kontrolę trakcji. Gdy inne marki do swoich aut wsadzało silniki na gaźniku wiele modeli BMW miało już silniki z wtryskiem. Gdy prawie każdy automat był 3-biegowy BMW miały już 4-ro, dziś większość ma automaty 6-cio czy 7-mio biegowe, BMW oferuje skrzynię 8-mio biegową. Podobnie było z lampami xenonowymi – dziś np. w BMW serii 4 xenon jest w standardzie a jako opcję możemy wybrać światła LEDowe – i nie chodzi tutaj o ledy do jazdy dziennej – a w modelu i8 mamy już światła laserowe.

Wyposażenie to oczywiście nie wszystko bo co nam po super wyposażonym samochodzie jeśli auto będzie stało w serwisie… BMW w serwisie? Nic z tych rzeczy. Przez 4 lata (90tys km) moje auto w serwisie było tylko wtedy gdy była potrzeba wymiany filtrów czy oleju. Przez cały ten okres samochód miał jedną usterkę kierunkowskazów w tylnych lampach ale wszystko zostało wymienione w ramach akcji serwisowej. Oczywiście są marki równie niezawodne jak chociażby Toyota jednak patrząc na drogi można zauważyć pewną zależność. Porównując młode auta to tych od BMW jest stosunkowo niewiele. Większość nowych aut na polskich drogach to Skody, Fiaty, Fordy, itd. Jeśli spojrzymy na auta kilunastoletnie to wtedy widzimy więcej BMW, Mercedesów czy nawet Audi.

Więkoszość modeli BMW w porównaniu z bezpośrednią konkurencją (Mercedes) ma niższe spalanie i lepsze osiągi.

Kolejna zaleta to napęd – do wyboru mamy dwa najlepsze rodzaje napędu (na tył oraz 4×4). Zapomnijcie w BMW o samochodach z napędem na przód (nie licząc BMW serii 2 Active Tourer, który także jest dostępny z napędem xDrive).

Na koniec wygląd. Piękny a zarazem klasyczny tak w środku jak i na zewnątrz. Nie znajdziemy tutaj migających diód a rury wydechowe występują w ilości niezbędnej. Nie ma w BMW sytuacji gdzie w 2 litrowym dieslu mamy dwie ogromne rury po jednej na każdą stronę pojazdu (jak np. w niektórych Audi). Jeśli końcówek jest więcej to znaczy, że mamy doczynienia z silnikiem zdecydowanie mocniejszym. Podwójne końcówki przy mocach ~250KM – 320KMm). W samochodach M otrzymamy 4 końcówki i moc często przekraczjącą 500KM. Skromnie.

M5

Można by tak wymieniać długo. Można by także szukać przykładów gdzie inny producent robi coś lepiej ale ciężko znaleźć samochód, który łączy w sobie wszystie te cechy przy podobnej cenie.

To wszystko powoduje, że BMW doskonale się prowadzi, jest bezpieczne, szybkie, oszczędne i komfortowe. Kiedyś napiszę tylko o tym co najważniejsze czyli dlaczego BMW prowadzi się lepiej niż inne auta bo temat jest ciekawy i na pewno będę do niego wracał. I pomimo, że inni producenci oferują również bardzo dobre samochody to BMW jest dla mnie jak skrojone na miarę. Nie chcę innego.

Wpis ten nie ma na celu przekonać nikogo do wyboru BMW zamiast Mercedesa czy Audi. Ten wpis to tylko odpowiedziedź na pytanie dlaczego ja dokonałem właśnie takiego wyboru.

  • Adrian

    Gratuluje nowego nabytku sam jestem posiadaczem BMW 3 e90 a wczesnie BMW e36 Compact. Bardzo cenie sobie te marke. Miłość kwitła od najmłodszych lat. Zreszta nawet dziś mam piekny widok z okna na BMW Welt. Nie jestem fanem Audi, ale w wg mnie bardzo sie mylisz odnosnie jednej rzeczy. Silniki Audi a dokładniej technologia. Le Mans 24h w ktorej Audi ze swoja hybryda TDI do niedawna bila na glowe wszystkich w najtrudniejszym wyscigu swiata. Bardzo prestizowa impreza w ktorej zabraklo BMW. Trzeba przyznac ze BMW o sporcie w ostatnimi czasy wie bardzo niewiele.

    • tomaszwyka

      Nie zapominajmy, że kupujemy samochód do jazdy na co dzień. W cywilnych Audi mało jest technologii z Le Mans 24… a w tym roku triumfowało Porsche :)

      • Adrian

        Kilka rzeczy jednak przejeli ze Le Mans np światła led oraz silniki V12 TDI. Co do Porsche to wlasnie ta firma ostatnimi laty skradla moje serce. BMW jest szczegolne i szkoda mi go sprzedac, ale to Porsche stalo sie miloscia zycia. Posiadam kilka ostatnich klasycznych 911 chlodzonych powietrzem. Jakbys kiedys mial ochote podyskutowac na Forum Klubu Porsche serdecznie zapraszam moj login to moje imie. Swoja droga w klubie wiele osob posiada zarowno BMW jak i Porsche.

        • tomaszwyka

          Światła LED mają już praktycznie wszyscy a silniki V12 TDI dostępne są chyba tylko w Audi A8.
          Ja patrzę bardziej przyziemnie :)

          Co do Porsche to jeszcze długo nie będzie mnie stać na takie jakie bym chciał ;)

          • jas

            A mnie długo na takie BMW jakie bym chciał :(

          • tomaszwyka

            Kiedyś też tak myślałem :)

  • Jake

    Cytuje „W przeciwieństwie do innych marek bawarczycy sami produkują silniki – nie są to silniki robione dla kilku marek jak ma to miejsce np. w koncernie VAG (Skoda, Seat, Volkswagen, Audi). O ile na takim zabiegu może skorzystać Skoda czy Seat o tyle dla VW jest to bez znaczenia a dla Audi działa to raczej na minus – przynajmniej wizerunkowy.”
    Wydaje mi sie że identyczna sytuacja rownież jest z silnikami BMW gdyż tak jak Audi/Vw dzieli sie ze sobą silnikami ale w obrębie firmy(MINI), z tym wyjątkiem ze VAG sam je opracowywuje i używa tylko swoich silników. BMW montuje mniejsze diesle okoncernu PSA a nowe silniki opracowywuje z Toyota wiec argument o „Własnych silnikach BMW” jest błędny. Własne silniki stosuje VAG i np Honda gdyż nie ma w ich ofercie silników innych firm.

    • tomaszwyka

      Z mniejszymi silnikami masz oczywiście sporo racji (dzielone są z MINI, brane od PSA, robione razem z Toyotą). Większe silniki (przede wszystkim kultowe już rzędowe szóstki) robią sami… no i te najmocniejsze dzielą z Rolls-Royce :)

      • Jake

        Zgadzam się, R6 od BMW robi robotę. Doładowane R4 tez sa ok jednak dźwięk Szesciocylindrowca jest niesamowity.

        • tomaszwyka

          Nawet w dieslu :)

  • Sam jeżdzę BMW E39 w wersji kombi i to właśnie z rzędowa szóstka. Diesel ten kultowy M57. 3.0. Jazda tym autem to czysta przyjemność. Automatyczna skrzynia fotele w pełni elektryczne z pamięcią ustawień. Moja wersja to po lift czyli juz z ringami w reflektorach. Jeśli się dba o to auto jak należy to mamy przyjemność z jazdy. Kupiłem i od kwietnia 2015 roku zrobiłem 100 tys km. Wiec dużo jeżdzę. Dlatego szukałem diesla. Trochę włożyłem kasy ponieważ poprzedni właściciel nie dbał. Ja wymieniłem wtryski turbinę intercooler , chłodnice wody oraz wszystkie rolki napinające paski klinowe wraz z napinaczami i paskami. Trzeba sobie powiedzieć jasno BMW to nie jest tanie auto w utrzymaniu. Okresowy przegląd polegający na wymianie oleju i filtrów to wydatek rzędu 400-450 pln. Olej 8 litrów bo tyle trzeba , filtr oleju wkład to koszt 200 pln. Filtr powietrza i odma to 150-200 filtr paliwa to koszt 100 pln. Ale BMW seri 5 to luksus i wygoda. Syn posiada oryginalną M3 e36 z 2.8 benzyna czyli M52 też sześć garów które zrywają bieżnik z opon szybciej niż tornado sprząta drzewa.

    • „które zrywają bieżnik z opon szybciej niż tornado sprząta drzewa” ❤️

  • spikePL

    A ja nawet nie chce slyszec o tej marce po tym jak kiedys w aucie z oryginalnym przebiegiem 130kkm (kupione przeze mnie w salonie) wpadla do silnika jakas blaszka i zniszczyla silnik i skrzynie. Od 10 lat jezdze na zmiane kia/hyundai i jestem zachwycony tymi autami. Nigdy wiecej BMW.

    • Przykro mi, że spotkała Cię taka niemiła niespodzianka. U mnie póki co od lat zero fuckupów.